mandag 30. mai 2011

Folkets favoritter i sosiale medier

I forrige uke skrev jeg blogginnlegg der jeg lurte på hvem leserne synes er de mest kunnskapsrike innen sosiale medier i Norge. Oppfordring kom fra studentene mine, som til tross for at kurset de har hatt i faget  dette semesteret er over, fortsatt vil lære mer. Jeg har aldri før skrevet et blogginnlegg med så mange sidehenvisninger. I skrivende stund har 1041 personer vært inne på saken. Mange er nok kanskje mest nysgjerrige på om eget navn har havnet på den såkalte shortlisten, men uansett; interessen for å identifisere nøkkelpersoner innen sosiale medier i Norge er utvilsomt stor. Og en ting er sikkert, listen blir lenger enn fem navn. Og hvem som er "mest ekspert", "mindre god", "dårligst", er iallefall ikke jeg alene i posisjon til å mene noe om. Derfor vil jeg heller sette i system hvem leserne oppfatter som verdifulle for studentene mine å følge med på,. Mine egen favoritter, og vi som foreleser i sosiale medier her på BI, inkluderer jeg også - i all beskjedenhet.


Vi som foreleser i sosiale medier på BI:

Jørgen Helland, @jorgenhelland, Rådgiver i Halogen. Redaktør for bloggen Kjøkkenfesten. Magnus, Finset Sørdal ,@magnusfs, markedsdirektør Medicus. Tarjei A. Heggernes, @tarjeiah. Høgskolelektor ved Høgskolen i Bergen; Blogg, Facebook
Bente Kalsnes, @benteka , kommunikasjonsrådgiver i Origo: Blogg, Facebook, Slideshare. Jannicke Husevåg, @husevag, jobber med digital kommunikajson i HK reklamebyrå:Slideshare, Cecilie Staude, @ceciliestaude, Høyskolelektor Handelshøyskolen BI: Blogg. Ragnhild Olsen, @ragnhildo, er høyskolelektor på BI. Øyvind Kvalsnes, @okvalsnes er førsteamanuensis på BI: Blogg, Mona Solvoll, førsteamanuensis handelshøyskolen BI. 

Andre akademiske ressurser:

Arne Krokan@arnek, er professor i "teknologi, kommunikasjon, organisasjon og
samfunn" ved NTNU Institutt for sosiologi og statsvitenskap; Blogg,  Facebook, Slideshare, Petter Bae Brandtzæg, @PetterBB er forsker og Ph. D-stipendiat, SINTEF og Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo; Blogg, Slideshare, Marika Lûders, forsker SINTEF,@marika75,; Blogg, Slideshare, Bernhard Enjolras,@samfunnsforsker, forskningsleder ved Institutt for Samfunnsforskning; Blogg. Jill Retteberg Walker, @jilltxt, er professor ved Universitetet i Bergen; Blogg. Lene Pettersen, @leneJPB er Phd-stipendiat innen sosiale medier på Handelshøyskolen BI.

Andre kunnskapsrike personer verdt å følge med på:
 
Hans-Petter Nygård-Hansen, @hpnhansen er mobil teknologimisjonær i Cisco: Blogg, Facebook. Øyvind Solstad, @osol, er kommunikasjons-rådgiver i Carat; Blogg, Facebook. Beate Sørum, @beatesorum en blid trønderjente som jobber i Kreftforeningen med fundraising og digital kommunikasjon;Blogg.Thomas Moen, @thomasmoen, er kommunikasjonsrådgiver i Creo.Skriver bok; Blogg, Facebook. Ingeborg Volan @ingeborgv er research manager i Isobar: Slideshare
Sigve Kommedal  @sigvekommedal er kursholder og rådgiver i blogging og sosiale medier: Blogg, Facebook. @marteklouman, Internett- og markedsansvarlig for Lille Vinkel Sko
.
Theodor Marinius, @skipet, er kommunikasjonsrådgiver i Creuna: Blogg. Erik Eskedal, @eskedal er Digital Communication Manager i Visma, Blogg. Espen Grimmert, @grimmert er gründer av Klokere.no, forfatter og foredragsholder; Facebook. Anders Brenna, @abrenna er daglig leder i Gravemaskinen.no, Blogg, Facebook.  Eirik Solheim, @eirikso, er strategisk rådgiver i NRK Beta; Blogg. Henriette Hedløv, @henriettehedlov, er rådgiver i Halogen; Blogg, Facebook, Morten Myrstad, @myrstad, er selvstendig kommunikasjons-rådgiver og skribent; Om Morten. Karl Phillip Lund, @philiplund, er rådgiver i Shortcut; Blogg. Thomas Tangen, @tomastangen er kommunikasjonsrådgiver i Isobar: Blogg. Ida Aalen, @idaaa, jobber som konsulent i Netlife Research: Blogg. Gutta som skriver på Kuttisme.no lærer jeg også mye i fra. 

Personer i offentlig sektor det er mye å lære av: 


Pål Hivand, @PaHivand, er kommunikasjonsrådgiver for Bærum Kommune; Blogg, FacebookLars Ø. Gillund, @larsgillund, er kommunikasjonssjef i Kongsvinger Kommune, Blogg, Facebook
Alf Tore Meling, @alftore er frilans kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder og fagblogger. Blogg, Facebook.

Det er helt sikkert navn som mangler på oversikten. I så fall ber jeg dere si i fra, slik at listen er mest mulig relevant når vi starter opp med nytt kurs neste semester. Tanken er at jeg til neste gang skal lage en tilsvarende oversikt over internasjonale miljøer jeg selv lærer mye av å følge med på. Det være seg enkeltpersoner, bedrifter og ikke minst internasjonale akademiske miljøer med fokus på sosiale medier. Vil gjerne ha innspill fra dere her også. På forhånd tusen takk!

10 kommentarer:

  1. Hei, Cecilie.
    Jeg har fulgt denne (og de andre) bloggene dine med stor interesse, og takker for den interessante oppsummeringen med "viktige" kompetansepersoner innen sosiale medier. Dette er personer jeg helt klart kommer til å følge fremover.

    Jeg tar imot din invitasjon til å nevne én person som jeg mener bør inkluderes på listen: Det er Ingeborg Volan i Isobar (tidligere Sermo). Har vært på et par foredrag og kurs med henne, med stort utbytte! Som SoMe student (takk for et spennende halvår!) og med et noe uerfarent blikk, aner jeg en slags todeling innenfor SoMe: Markedsførings- og salgsretningen på den ene siden og dialog med publikum/spre kunnskap og forståelse for organisasjonen via dialog med "publikum"(offentlig sektor) på den andre siden. For sistnevnte gruppe vil jeg fremheve Volan med sitt gode analytiske blikk.

    Lene Bovim

    SvarSlett
  2. For en jobb du gjør, Cecilie! Takkar!

    Slike lister er en utfordring, men helt enig med Lene. Ingeborg Volan/@ingeborgv er en av de aller dyktigste.

    :) Alf Tore

    SvarSlett
  3. Takk skal dere ha, både Lene og Alf Tore. Det er nå hyggelig at noen har utbytte av ting jeg har gjort, sagt eller ment!

    Vil benytte anledningen til å skryte av noen av kollegene mine også, siden ingen andre har gjort det så langt:
    * Thomas Tangen/@thomastangen - sannsynligvis Norges beste på krisekommunikasjon i sosiale medier
    * Marius Eriksen/@meriksen - bedre strateg for markedsføring i sosmed finner du ikke
    * Fredrik Johnsen/@frjohnsen - uovertruffen teft for hvilke tjenester som kommer til å slå an og ikke.
    * Vidar Hveem-Seland/@viidar - det han ikke vet om Facebook, er faktisk ikke verd å vite.

    ...og kunne jo nevnt alle de andre flinke kollegene mine også, men disse er så soleklare spesialister at de ikke kan få være glemt. :-)

    SvarSlett
  4. Denne oversikten blir et godt hjelpemiddel som jeg skal henvise mine lesere til når det gjelder personer de bør følge innen sosiale medier. Oppfordrer selvfølgelig andre til å gjøre det samme.

    I likhet med Alf Tore og sikkert mange andre, synes jeg også at du gjør en kjempe jobb.

    Tusen takk

    Sigve

    SvarSlett
  5. Tusen takk for hyggelige kommentarer. Sender en tusen takk tilbake - til alle dere som oppleves som viktige ildsjeler som deler og deltar med praktisk og teoretisk kunnskap som gjør at studentene mine lærer enormt mye i dette kurset.

    Et par stykker har dog i formiddag sendt meg direkte-meldinger. Spørsmålet som stilles er hvorfor ikke disse er inkludert. Svaret er forholdsvis enkelt. For det første handler det om hvem leserene selv har foreslått gjennom innspill i kommentarfeltet. For det andre har jeg mine egne kriterier i forhold til mitt behov som fagansvarlig for kurset i sosiale medier her på huset. Og mitt behov er å identifisere personer og miljøer som er rause, delingsvillige og som bidrar med kunnskap i forhold til hva studentene skal lære i kurset mitt. I denne sammenheng blir naturlig nok noen mer aktuelle enn andre. Det betyr ikke at jeg oppfatter andre som lettvinte eller mindre kunnskapsrike. Langt derifra...

    SvarSlett
  6. Men hvor er for eksempel Ida Jackson, som jo har gitt ut bok om temaet?!

    Leverer også om få dager en masteropppgave hvor jeg har sammenfattet Facebook-forskningen siden 2007 :)

    SvarSlett
  7. Det er dette jeg liker så utrolig godt, at vi alle bidrar med å fremskaffe ressurspersoner på temaet. Skal definitivt lage en gruppering med norske forfattere på temaet, @thomasmoen kommer jo også snart med bok. Og definitivt er du selv en ressurs Ida - en studentene opplagt kan lære fra og av. Skal organisee deg inn i oversikten. Masteroppgaven din følger jeg med på i kulissene, gleder meg til å lese den (-:

    SvarSlett
  8. Bra liste med bra folk! Hvis jeg skulle foreslått flere, så kunne det vært chrisbros, nilsapeland, carlchristian, kristinelowe, henriettehedlov, bigbrostrom, sisilie, benteka, thomasiolsson, nikkischei og johannesfb (twitter) for å nevne noen :)

    Av internasjonale finnes det gode enkeltpersoner og samleblogger. Chris Brogan og Brian Solis blogger bra, men er ikke så interessante på Twitter. Guy Kawasaki og Gary Vaynerchucker gode keynote speakers og forfattere, men ganske varierende kvalitet på SoMe-postingen. MarkRaganCEO tvitret mye interessant franettstedet sitt. Andre blogger er for eksempel Socialmediatoday, readwriteweb og digitalbuzzblog.

    Også skal jeg love at jeg og mine blir synligere i den offentlige debatten etter et år hvor vi hatt et sterkt internt fokus (selskap, globalt nettverk og kunder), slik Jørgen etterlyste i forrige blogginnlegg.

    SvarSlett
  9. Ole Emil, så hyggelig å se deg her på bloggen, og takk for gode innspill og nyttige forslag. Skal i gang med en kartlegging av også internasjonale ressurser så fort jeg får hodet over vann. Tar dine innspill med meg.

    Både studentene og jeg har forøvrig savnet Colt-bloggen det siste året. Det var mye nyttig der som studentene hadde stor glede av. Men jeg skjønner at fokus naturlig nok har vært et annet sted den siste tiden. Jeg får heller spørre deg om å komme inn i klassen til høsten, og dele av din kunnskap der (-:

    SvarSlett
  10. Klart det, jeg stiller opp. Btw. oppsummerer jeg trendene fra SXSW på Håndverkeren på torsdag i neste uke. Der kommer også DnB NOR som forteller om kundeservice i sosiale medier, McDonald's Sverige forteller om sine erfaringer med Facebook deals (som kommer som et skudd nå), og Hans-Petter skal snakke om sine erfaringer rundt B2B-markedsføring i SoMe. Tror det blir et veldig bra frokostmøte.http://bit.ly/mA4HIu

    SvarSlett