lørdag 26. mars 2011

Når håndteringen gjør krisen verre

- Aftenposten.no ønsker å få din kommentar på Fremskrittspartiets håndtering av Birkedal-saken. Har du lyst og anledning til å ta kontakt tilbake ? Hilsen Kristine Langset. Det var ordlyden i en sms jeg fikk i går formiddag. Lyst hadde jeg. Det var verre med tiden da henvendelsen kom da jeg var i gang med foredrag som Kultursamspill i sosiale medier for kulturlivet i Stavanger. Det var forøvrig veldig inspirerende. Synes jeg er utrolig heldig som får så mange muligheter...

Fordi journalister i de fleste tilfeller vil ha svar der og da, ble det ingen kommentar fra meg denne gangen. Spiller liten rolle, ser det er veldig mange andre som har uttalt seg om partilederens håndtering av Birkedal-saken som eksploderte mandag.  Også i sosiale medier har saken eskalert. På YouTube har videoen om at Siv er forferdet spredt seg i rekortfart og nærmest blitt en klassiker i løpet av få dager.

Selv synes jeg det er pinlig å se Siv Jensen håndtere saken som hun gjør. Omdømmemessig  kan håndteringen karakteriseres som en krise i seg selv. Selv om ledelsen har prøvd å fremstå sjokkskadet - og naturlig nok vil begrense skadeomfanget - er partiledelsens mangel på ydmykhet og ansvarsfraskrivelse av en sak som har foregått innad i organisasjonen, kommunikasjonsmessig en katastrofe.

Også partiets sjefsstrateg, Tor Mikkel Wara, tabber seg ut. I gåsdagens nyhetssending på TV 2  var han langt fra snakkesalig da han ble konfrontert med hvilke råd han har gitt partiledelsen knyttet til at partiet i halvannet år skal ha  sittet på opplysninger om seksuslet misbruk av en mindreårig uten å gå videre til politiet med anklagene. Mannen med ryggen til og solbriller blir han omtalt som - mens kameraet i sakte tempo zoomer inn på logoen til ett av Norges fremste kommunikasjonsmiljøer. En slik fremstilling synes jeg er høyst unødvendig for en av landets mest profesjonelle rådgivere som har lang erfaring med håndtering av små og store av kriser og medias dekning av dem. Selv mener jeg den tidligere stortingspolitikeren for Frp bør å noen runder på om han har opptrådt med tilstrekkelig klokskap i saken rundt Trond Birkedal.....

6 kommentarer:

  1. Det som er skremmende så at denne ikke er første gangen FRP gjør slike PR feil. Uten å ta ett politisk standpunkt, mener jeg at både FRP og samtlige andre parlamentariske ledere burde forbedre sine kunnskaper om PR og markedsteori. Dette for å forhindre at slike PR flauser forekommer i all nær framtid. Det er vel ikke så lenge siden både SP og AP var i mye av den samme "båten" mens gave diskusjonen pågikk. Generellt sett så forsterker vel dette no av den "teorien" som jeg selv fikk innlært under min bachelor: "Har du ikke noe vettugt å si til de riktige menneskene i den riktige settingen, må du for guds skyld ikke si noe".

    Dette er vel kanskje ett sitat som flere burde ta til seg. Både med tanke på parlamentariske politikere og andre personer som til stadighet ramler inn i medias søkelys.

    SvarSlett
  2. Hei Cecilie!
    Jeg er helt enig med deg! Kanskje Tor Mikkel Wara, som en ringrev både innen politikken og kommunikasjonsbransjen, burde lese bacheloroppgaven min om omdømmegjenoppbygging etter en krise? (En oppgave vi forøvring gjorde så bra at vi har holdt presentasjon om den på BI Alumni Communication 4/15). Jeg er ingen ringrev hverken innen kommunikasjon eller politikk, men èn ting har da festet seg fra studiet som en banal selvfølgelighet innen mediehåndtering: Man sier ikke "Ingen kommentar", og i alle fall ikke snur ryggen til og med solbriller på!! Ikke i en sånn sak som dette. I mine øyne har nå både FRP og Tor Mikkel Wara gjort et stort uttak på omdømmekontoen. Og hvorvidt FRP hevder de har handlet i tråd med sitt eget regelverk i forhold til å håndtere denne saken blir irrelevant, det er publikums oppfatning av hvordan saken er håndtert som avgjør graden av krise. Og det skjer gjennom media, for til syvende og sist er det media som er førstehånds formidler av informasjon til publikum både gjennom ord og bilder. I forhold til omdømmeforvaltningen er det derfor viktig hvordan man fremstår i media. Dette burde være "barneskirenn" for T.M. Wara og FRP, all den tid de har vært gjennom tilsvarende kriser tidligere. Dette var nå min mening....

    SvarSlett
  3. For det første, beklager utrolig sen respons på deres gode innspill. Får skrive det på kontoen for alt for mye å gjøre hele tiden. Skjønner likevel ikke at dette har glippet, pleier å være veldig nøye med å svare veldig raskt. Håper på tilgivelse (-:

    Heidi, det første som slår meg når jeg leser er det du sier om at du ikke er en ringrev på kommunikasjon. Du har iallefall innsikt og kunnskap - det synes jeg kommentarene dine bekrefter. Kunne du sendt meg oppgaven din, mulig jeg har fått den før, men vil gjerne ha den elektronisk. refererer ofte til gode oppgaver i blogginnlegg og annet, og din er jo høyst relevant i mange sammenhenger.

    Marius - du har alltid mye å bidra meg. Ja det blir interessant å se hvrdan fortsetelsen blir. Har skrevet nytt blogginnlegg denne uken - der jeg oppsummeerer noen flere tanker rundt denne saken.

    SvarSlett
  4. Martine Austenaa5. april 2011 kl. 11.45

    Hei Cecilie!

    Bra du skriver om FRP og Birkeland saken, veldig mye spennende PR og markommunikasjonsteori skal kan diskuteres rundt dette.

    Denne saken har helt klart ikke blitt håndtert helt ideelt fra FRP sin side. Man kan vel si at Siv Jensen i det postede intervjuet er litt for overivrig til å holde seg til hovedbudskapet sitt.. hehe.

    Et spørsmål er jo hvordan en dårlig mediehåndtering påvirker omdømmet til FRP. Men jeg synes også det er interessant hvordan selve "Birkeland saken" i seg selv vil påvirke FRP som en merkevare.

    Partiet spiller veldig på at de skal sende ut enkeltpersoner, gjerne innvandrere, som begår kriminelle lovbrudd. Når enkeltpersoner i partiet selv begår kriminelle lovbrudd, vil jo dette ha en del innvirkning på velgernes troverdighet til det FRP faktisk står for.

    Hva tenker du om FRP sin merkevarebygging fremover, når det partiet i utgangspunktet står for, nå virker mindre troverdig etter Birkeland saken?

    SvarSlett
  5. Takk for nyttige innspil Matine. Fremskrittspartiets omdømme er opplagt svekket. Det samme tror jeg man også kan si om Siv Jensens statsministerkandidatur. Det store spørsmlet er om det er helt ødelagt - eller om det lar seg reprere. Her er jeg litt avventende. erfaringer fra tilsvarende saker i andre land, viser at slike hendelser ikke alltid får varig effekt. Tenk tilbake på Clinton og Monika Levinsky - alle trodde Clinton var fullstendig ferdig. Det skjedde ikke, og kan tyde på at velgere ofte har lett for å tilgi. Jeg tror kanskje det vil skje i denne saken også - at vi legger den bak oss og glemmer. Birkedal vil vi imidlertid ikke glemme så lett, og at han gruer seg for å se folk i øynene det skjønner jeg godt.

    .

    SvarSlett