tirsdag 24. august 2010

Nytt semester, nye muligheter !

Det er spennende dager! Starter denne uken opp et nytt semestert, hvilket innebærer møte med tre nye klasser og masse forventningsfulle studenter. Tenk å være så heldig å ha verdens beste jobb - den er det mange som minsunner meg.

Blant fagene jeg skal ha i høst er kurset Omdømmebygging i varehandelen, Kurset er varehandelsstudentenes første møte med en bransje i stadig endring. Og det er flere tendenser i varehandelen som tilsier at betydningen av omdømmet vil øke: globalisering, produktlikhet, pressgrupper og ikke minst mediefokusering er noen av dem. I dette kurset skal studentene få en grunnleggende forståelse for at en virksomhets omdømme bygges på tillit, ansvarlighet og troverdighet i relasjoner til omgivelsene. Målet for enhver varehandelsbedrift er høy kjennskap til og en positiv vurdering av virksomheten og de områder den ønsker å prioritere. Først da har vi lykkes i omdømmebyggingen.

Et annet kurs på timeplanen er MRK 3405 Kommunikasjonsadferd. Kurset tar utgangpunkt i at vi stadig oftere ser eksempler på at kommunikasjon spiller en viktig rolle i en virksomhets overlevelse og vekst. Like ofte ser vi at organisasjonens kommunikasjonsadferd påvirker eller skaper oppfattelsen av varer og tjenester i markedet. Derfor har også kommunikasjon blitt en kjerneoppgave i de fleste bedrifter, enten du ønsker å skape merkekjennskap, kjøpsintensjon eller utvikle og innrette den totale markedsleveransen etter hvordan man ønsker å bli oppfattet. Men forståelsen av kommunikasjon som fagområde er bare i beskjeden grad revidert som følge av de betydelige endringene som har skjedd innen faget de siste årene. Det er ikke bare oppmerksomhet som gjør virksomheter til fremtidige vinnere, men troverdighet og kommunikasjon basert på ekte verdier, etikk og langsiktighet er klare suksessfaktorer.

Begge kursene er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien prøves direkte ut i praksis. Dette innebærer at i begge kurs skal studentene følge reelle oppdragsgivere gjennom hele semesteret og utfordres på problemstillinger virksomhetene selv har. Blant oppdragsgiverne i år finner vi - for omdømmekurset; Ica Norge og Bergans, og for kurset i kommunikasjonsadferd skal studentene jobbe med kommunikasjonsutfordringer for Ski VM 2011 og fornøyelsesparken Tusenfryd.


VM på ski i Oslo i 2011 starter med offisiell åpningsseremoni onsdag 23. februar og varer til søndag 6. mars 2011. Studentene i kurset MRK 3405 Kommunikasjonsadferd  skal i høst bistå Ski-VM med utforming av konkrete kommunikasojnstiltak for å sikre at Ski-VM 2011 blir tidenes store folkefest i hovedstaden. 

Sist men ikke minst startet jeg forrige uke opp det nye kurset i sosiale medier. Kurset, som jeg selv mener er på nivå med tilsvarende kurs på ledende økonomiske høyskoler verden over, tar utgangspunkt i det faktum at kommunikasjonsvanene våre er i ferd med å endres. Aldri har så mange engasjerte mennesker gitt utrykk for egne tanker, synspunkter og holdninger på nett som i dag. Og aldri har vi brukt nettet hyppigere for å finne ut hva andre mennesker mener, når vi selv ønsker å holde oss orientert. Ulike målgruppers direkte innvirkning på en virksomhets eller et produkts omdømme har heller aldri vært større.

Også i dette kurset jobber vi med reelle oppdagsgivere. Som tidligere nevnt er DnB NOR med, i tillegg har vi fåttt med interesseorganisasjonen Sportsbransjen AS og en av Norges største aktør innenfor vin- og brennvinsmarkedet, Pernod Richard Norway som har et spennende case innenfor feltet B2B markedsføring og sosiale medier. For samtlige oppdragsgivere skal studentene utvikle et plandokument som skal leveres til bedriftens ledergruppe og styre som ett av flere dokumentgrunnlag for vedtak av strategi og budsjetter for virksomheten satsning i sosiale medier.



En av de største aktørene innenfor vin- og brennvinsmarkedet, Pernod Ricard Norway, ønsker å ta markedsandeler innenfor kategorien brennevin og akevitt. I høst skal studentene i kurset Sosiale medier på BI berede grunnen for selskapets strategi sosiale medier.

Daglig leder i Sportsbransjen, Trond Evald Hansen, sier det på denne måten: "Jamfør Sportsbransjen AS sin visjon om å fremme sport og fritid blant folk flest, er det helt avgjørende for oss å være med i utviklingen av å bruke sosiale medier som et verktøy i den sammenhengen. Vi er entusiastiske over å få anledning til å jobbe sammen med de beste fagmiljøene på BI, og få kunne arbeide med studentene på høyskolen for å se på ulike problemstillinger innen tematikken sosiale medier, sier han".



Jeg gleder meg!

7 kommentarer:

  1. Flere virkelig spennende kurs, og ikke minst utrolig spennende oppdragsgivere! Lykke til til alle studenter og deg Cecilie :) Personlig synes jeg det er veldig bra, og på høy tid, at Sportsbransjen kommer på banen med sosiale medier. Blir spennende å følge dem fremover!

    SvarSlett
  2. Å jobbe med Ski-VM i komm.adferd i fjor var utrolig spennende, og det blir tydeligvis ikke mindre spennende i år! Veldig bra samarbeidsprosjekt som jeg tror alle lærte mye av. Gleder meg til å starte ordentlig med sosiale medier! :)

    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Hei! Gler meg til mine økter i gjennomføringa av sosiale medier-kurset i Bergen. Viss du har god kontakt med Pernod Richard, skaffar du ei flaske Becherovka?

    mvh Tarjei

    SvarSlett
  4. Tusen takk for hyggelige kommentarer. Skal gjøre mitt for å innfri forventningene. Skal også se hva jeg får gjort med Becherovkaen - er glad du skal inn i kurset i Bergen, Tarjei - det blir veldig bra (-:

    SvarSlett
  5. Må nesten si jeg blir litt misunnelig på 3-års studentene som får delta i faget sosiale medier. Høres utrolig spennende ut og skulle ønske BI hadde kommet med det ett år før :) Virker som om studentene i år får mange morsomme, spennende og utfordrende oppgaver. De bør glede seg :)

    SvarSlett
  6. Det var hyggelig Sebastian, tusen takk!

    SvarSlett
  7. Hei.
    Om noen skulle ha lyst til å bruke en ny type sosialt medium som case i studiet er Aktivitetsvenner.no et forslag. Dette er Norges eneste nettsamfunn som bare handler om å treffe nye venner, og vi har flere tusen medlemmer. Men vi trenger en mer synlig posisjon, og media fokuserer nesten bare på Face og Twitter. Noen tips? Om noen har lyst til å jobbe med dette som case kan vi kontaktes på marked@aktivitetsvenner.no Nettside: http://www.aktivitetsvenner.no

    SvarSlett