mandag 22. mars 2010

BI først i Norge med høyskolekurs i sosiale medier

Undervisningsutvalget ved BI har nå godkjent kurset jeg har utviklet i sosiale medier! BI blir dermed den første høyskolen i Norge som tilbyr et helt unikt kurs tilpasset den nye mediesituasjonen. Kurset starter opp til høsten og skal tilbys som valgfag for de aller fleste av studentene på skolen.

Kurset tar utgangspunkt i det faktum at kommunikasjonsvanene våre er i ferd med å endres. Aldri har så mange engasjerte mennesker gitt utrykk for egne tanker, synspunkter og holdninger på nett som i dag. Og aldri har vi brukt nettet hyppigere for å finne ut hva andre mennesker mener, når vi selv ønsker å holde oss orientert. Ulike målgruppers direkte innvirkning på en virksomhets eller et produkts omdømme har heller aldri vært større.

Kurset, som går over ett semester, bygger på teorier om at sosiale medier endrer forutsetninger for bedriftens kommunikasjonsstrategi. Kundene gjør ikke lenger innkjøp. De bygger relasjoner. Informasjonsteknologi og nye sosiale medier setter virksomheter i stand til å bygge relasjoner med kunder langt mer effektivt enn tidligere. Men sosiale medier handler ikke om å ha egen Facebook-side, egen blogg eller å være på Twitter. Et medium er bare en kanal. Kanalen må fylles med innhold. Organisasjoner som ikke har noe å si og ledere som ikke har noe på hjertet, kommer til kort nå som før.


Hyggelig er det at et kurs i sosiale medier er etterlengtet blant studentene på BI. I siste nummer av studentavisen Inside kunne vi lese at særlig studenter på markedsførings- og kommunikasjons-studier etterlyser kunnskap om kanaler og plattformer som ved hjelp av web-basert teknologi åpner for interaksjon mellom to eller flere mennesker. Behovet for kunnskap henger sammen med at den kraftige økningen i anvendelse av sosiale medier, der brukerne selv styrer innholdet, byr på en rekke muligheter og utfordringer for selskaper og organisasjoner som har et bevisst forhold til merkevarebygging, omdømme- og kommunikasjonsarbeid. Nettopp fordi kommunikasjonsvanene til viktige målgrupper er i endring, er det ikke tilstrekkelig kun å endre type kommunikasjonskanal. Viktigere er det å forstå hva som faktisk skjer og hvilke nye krav som stilles for å kommunisere effektivt og troverdig med dem man ønsker å nå.

Kurset, som er utviklet og skal gjennomføres i nært samarbeid med ledende aktører innen sosiale medier i Norge, er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien prøves direkte ut i praksis. Studentene følger to-tre bedrifter eller organisasjoner gjennom hele semesteret og utfordres på problemstillinger bedriftene har, og hvordan disse løses ved bruk av ulike digitale virkemidler. Som fagansvarlig i kurset tror jeg dette vil bli et spennende prosjekt for alle parter: Studentene, BI og for de oppdragsgiverne som er med. Slik jeg ser det er det den perfekte møteplassen for anvendt teori og praksis. Alle parter vokser på et slikt samarbeid. 

Jeg gleder meg !

25 kommentarer:

  1. Gratulerer, Staude og BI! Du skal fort se at jeg søker plass på kurset etter hvert.

    SvarSlett
  2. Oj, dette er jo kjempebra! dette er et kurs jeg absolutt kunne ha tenkt meg. Hvor mye koster det og hvor kan jeg finne mer informasjon om kurset? :D

    SvarSlett
  3. Knallbra! Gleder meg til å se hvordan dette utvikler seg. Mange bransjer og bedrifter trenger økt kunnskap om sosiale medier. Tror de som tar dette kurset vil ha en stor fordel videre i karrieren!

    SvarSlett
  4. Spennende - og godt timet!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for hyggelige kommentarer. Vit jeg setter stor pris på det (-: Så fort jeg har datoene for gjennonføringen klare skal jeg sende dere som ønsker det mer informasjon.

    SvarSlett
  6. Jeg kunne tenkt meg dette kurset! Veldig bra :) Håper det blir mulighet å ta dette som et tillegg til Bacheloren

    SvarSlett
  7. Jeg gleder meg til høsten! :) Det skal bli spennende å få litt faglig tyngde om sosiale medier. Jeg liker også svært godt at vi skal følge bedrifter og ha 'reelle' case - det gjør det hele mer motiverende og lærerikt for min egen del (og sikkert andres også)

    Takk for at du har laget et så spennende kurs!

    Henrik B

    SvarSlett
  8. Gleder meg til høsten selv! Dette kurset høres utrolig spennende og lærerrikt ut! Takk, Cecilie :)

    Therese

    SvarSlett
  9. Fint at det er flere som lager slike kurs. Jeg har også lagt kurs om sosiale medier, spesielt rettet mot offentlig sektor. Dette er del av NTNUs master of management og du finner det her: http://egovernment20.wikispaces.com/Praktisk+informasjon
    Jeg samarbeider gjerne om innhold og gjennomføring når vi kommer så langt. Fint initiativ.
    Hilsen fra Arne Krokan

    SvarSlett
  10. Hei og tusen takk - du er en jeg allerede har på blokken som jeg gjerne vil samarbeide med når det gjelder å legge opp forelensingsrekken i kurset. Skal prøve å få litt oversikt i løpet av påsken, og kommer tilbake til deg. Høres det greit ut?

    SvarSlett
  11. Cecilie - gleder meg utrolig masse til dette kurset!
    Dette blir utrolig bra! :)

    SvarSlett
  12. Gratulerer Cecilie! Dette blir bra :) Stå på

    SvarSlett
  13. Det er et kurs jeg kunne tenke meg å ta. Men anbefaler også interesserte å ta en titt på Inboundmarketing University www.inboundmarketing.com der man kan ta en sertifisering i inboundmarketing- og det er gratis.

    SvarSlett
  14. Hei. Jeg vil gjerne vite mer! Kan du sende meg epost om det? oefyl at online.no
    Takk!

    SvarSlett
  15. Regner med at det ikke tilbys tredje trinnet? Skulle gjerne hatt dette kurset.

    SvarSlett
  16. Godt du skrev første høyskole, fordi Universitetet i Bergen tilbyr dette ;-) som en del av bachelorprogrammet - Digital kultur. http://www.uib.no/studieprogram/BAHF-DIKUL#studieplan
    Men godt det er flere som tilbyr dette, lykke til.

    SvarSlett
  17. Takk for reklamen, Stig Morten :) Cecilie, det er jeg som skal ha UiBs "Kommunikasjon i sosiale medier" og jeg blir glad for å se at vi er flere. Arnes kurs ser også spennende ut. Det er et annet kurs som har gått to ganger (tror jeg) på UiB (medievitenskap) som er mer teoretisk: INFO114 - Den sosiale veven (http://www.uib.no/emne/INFO114)

    Kanskje det er flere også? Det blir kjekt å følge med - jeg håper vi kan bli inspirert av hverandre.

    SvarSlett
  18. Ja endelig godt jeg skrev høyskole (-:. Var faktisk klar over kurset både i Bergen og kurset til Arne - og begge kurs har vært en stor inspirasjonskilde og veldig nyttig for meg i planleggingen av mitt kurs. Hørte også at Høyskolen i Volda har et kurs i "Den sosiale veven" - det hadde jeg imidlertid oversett. Er veldig interessert i å holde kontakten med alle involverte - tror erfarings-og kunnskapsutveksling på tvers av landsdeler kan være både nyttig, inspirerende og ikke minst hyggelig.

    SvarSlett
  19. Hyggelig også at flere ønsker å ta kurset mitt - det setter jeg stor pris på. Om kurset kan tas av tredjeklassestudenter er jeg faktisk litt usikker på. Etter planen skal det tilbys som valgfag på 2. studieår. Burde imidlertid ikke være noe problem å ta det som tilleggskurs - ta kontakt med Camilla Ljone i studieadministrasjonen - hun vet dette og annet (-:

    SvarSlett
  20. Når er dt mulig å melde seg på? Og hvordan? Hvor?

    SvarSlett
  21. Tusen takk for alle hyggelige kommentarer. For ytterligere informasjon om kurset, når det går osv, kan dere kontakte studieveileder Camilla Ljone på camilla.ljone@bi.no eller tlf. 46410123. Håper vi sees i klasserommet her i Nydalen! Ring også meg om det er noe dere lurer på, jeg treffes på 46410190

    SvarSlett
  22. Dette er veldig bra! Viktig at studentene får grep om den endrede virkeligheten næringsliv og organisasjoner må forholde seg til, og de betydelige konsekvenser det bør få både hva gjelder kommunikasjonsstrategi, drift og forretningsutvikling.

    La meg legge til: jeg håper dere klarer å rekruttere studenter fra flere av studiene på BI - dette bør være obligatorisk for alle som ønsker seg lederstillinger.

    Lykke til!

    SvarSlett
  23. Det blir spennende og se - jeg gleder meg. Jobber nå med detaljplanleggingen av kurset, tror det blir veldig bra. (-:

    SvarSlett
  24. Cecilie, du blir Norges første høyskolelektor som underviser i sosiale medier. Gratulerer!
    Det høres ut som en spennende jobb!

    Jeg gleder meg til høsten :)

    SvarSlett
  25. Så bra! Framoverlent holdning til medieutviklingen er akkurat det vi trenger. Enig med Jill, bra timet kurs!

    Spent på å høre mer om opplegget. Jeg kurser og workshopper med journalister og mediefolk over en lav sko for tiden, inspirasjon å se hva andre holder på med!

    SvarSlett